Salades zijn echt mijn ding. Je kunt er elke keer weer net iets anders van maken door bijvoorbeeld een andere dressing te gebruiken of te variëren met je groente. Deze salade is echt heerlijk, hij vult en is ontzettend voedzaam. Naar een recept van Rens Kroes.

Ingrediënten (2 porties):
– 100 gram rijst
– 100 gram champignons
– olijfolie (om in te bakken)
– 1/2 tl kerriepoeder
– 1 kleine rode ui
– 2 handjes sla
– 1 avocado
– 2 handjes kiemen naar wens
– 3 handjes spinazie
– 4 el humus met zongedroogde tomaatjes
– 80 gram feta (optioneel)
– zonnebloempitten (optioneel)

Dressing:
– 1 el mayonaise
– 2 el olijfolie
– 2 tl mosterd
– 1 tl tamari (Japanse soyasaus), eventueel meer naar smaak

Bereiding
Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maak de champignons schoon en snijd ze in partjes. Bak ze met wat olie in een pan en bestrooi met kerriepoeder. Roer ze goed om. Laat de champignons afkoelen. Snijd ondertussen de rode ui en de sla in stukjes, snijd de avocado doormidden, schep het vruchtvlees er voorzicht met een lepel uit en snijd in partjes. Verdeel vervolgens de rijst, sla, rode ui, champignons, avocado, de kiemen, de spinazie en de humus over twee kommen en verkruimel er eventueel feta over.  Roer voor de dressing alle benodigde ingrediënten goed door elkaar in een kommetje en schenk over de salade. Hussel alles goed door elkaar en strooi er eventueel nog wat zonnebloempitten over.

Geschreven door:

Linda Smit
Lift Your Energy
liftyourenergy@gmail.com