Yogahoudingen zijn bedoeld om je lichaam sterk en soepel te maken, zodat je makkelijk stil kan zitten in meditatie. Door regelmatig te mediteren verandert je bewustzijn en kom je uiteindelijk in de staat van verlichting. Dat kan trouwens je hele leven duren en misschien wel langer. Maar het mediteren brengt je op de weg daarheen wel allerlei voordelen. Zoals rust in je hoofd, een beter concentratievermogen of meer geduld. Om langere tijd stil te zitten is het belangrijk dat je goed rechtop zit. 

Fijn voor je lichaam

Goed rechtop zitten is ook belangrijk voor je lichaam. Je krijgt minder rug- of nekklachten en je organen krijgen meer ruimte om hun werk goed te doen. Het rechtop zitten zelf maakt je rug ook sterker. Oftewel, mediteren maakt je spieren ook klaar voor meditatie. Dus hebben we eigenlijk geen excuus om het niet te proberen.
De energie in je lichaam kan beter stromen bij een rechte rug, waardoor je je fit en energiek voelt.
En nog een tip voor ons ijdele ego: als je rechtop zit of staat lijk je slanker. Niet bepaald een yoga-uitgangspunt, maar we mogen soms best een beetje menselijk zijn.

Rechtop op jouw manier

Om rechtop te zitten hoef je niet op de grond of in de lotushouding te zitten. Op een stoel mag ook. Je kunt zelfs de rugleuning gebruiken, als je er maar recht tegenaan zit. Of zet een stevig kussen tussen je onderrug en de rugleuning voor steun in de onderrug en laat de rest van de rug het werk zelf doen. 

Als rechtop zitten moeilijk is door bijvoorbeeld vergroeiingen of artrose kun je het wel oefenen. Vraag dan eventueel hulp van Critical Alignment Yogadocent of fysiotherapeut. Forceer nooit. Dat  geldt natuurlijk ook voor mensen zonder klachten.

Oefening
Yoga helpt je dus om beter rechtop te zitten. Maar ook in het dagelijks leven kun je al een hoop verschil maken. Begin eens met deze oefening.

  • Let eens op hoe je nu zit. Verander niets. Hoe is je houding? Voelt dat goed? Wil je er iets aan veranderen? Doe dat maar als het kan.
  • Doe dit door de dag heen ook af en toe. Als je achter de computer zit, kookt, autorijdt of in de rij voor de kassa staat.
  • Word je bewust van hoe je zit of staat en verander dan iets als dat nodig is. Voel het verschil. 

Deze kleine oefening vergroot de bewustwording van je houding en leert je beter rechtop te zitten of te staan. Doe dit regelmatig en je merkt het verschil.

Geschreven door:

Renske Croezen-Mitrou
Yoga 4 Everybody in Arnhem
renskecroezen@yoga4everybodyinarnhem.nl