In de zomer vind ik het soms fijn om koud te douchen. Niet ijskoud, maar minder warm dan normaal. Toch weet ik dat echt koud douchen heel fijn kan zijn. Op het moment zelf absoluut niet,  daarna juist wel. De gezondheidsvoordelen van koud douchen merk je direct en dat voelt lekker .
Je kunt best wennen aan koud douchen. De zomer is een goed moment om ermee te beginnen.
Lekker verkoelend als het warm is en als je er eenmaal aan gewend bent ook makkelijker vol te houden in de winter.

Massage onder de douche
Een yogadocent raadde ooit een speciale methode aan om koud te douchen. Het komt uit de Indiaase gezondheidsleer ayurveda en heet ishnaan. Hierbij stap je niet met je hele lijf in een keer onder het koude water en is daarom niet zo intens. Dit heb ik meer dan een jaar bijna iedere dag als volgt gedaan:

  • In snel tempo masseer je met natuurlijke olie je hele lichaam. 
  • Eerst het rechterbeen van enkel tot heup. Dan het linkerbeen.
  • Voeten doe ik niet omdat ik anders uitglijd.
  • Vervolgens bovenlichaam van onder tot boven, eerst de voorkant, daarna de achterkant.
  • En daarna de armen van hand tot schouder. Eerst rechts, dan links.
  • Direct daarna stap je onder de koude douche en herhaal je het masseren in dezelfde volgorde terwijl je dat lichaamsdeel koud doucht. Ook heel kort, dus je bent er zo vanaf.

Gezondheidsvoordelen
Na deze ishnaan voelde ik me fris en energiek. Mijn huid was minder droog dan na een warme douche. Ook leek mijn buik na een tijdje zelfs strakker te worden. En het allerbelangrijkste: ik voelde me gezonder. 

Het koude water laat je lichaam een beetje schrikken waardoor je bloedcirculatie een oppepper krijgt. Zo wordt de warmte beter door het lichaam verdeeld. Dat is gunstig in de winter én in de zomer. Het stimuleert ook het uitscheiden van afvalstoffen en versterkt je immuunsysteem.
Door bepaalde lichaamsdelen extra te masseren tijdens het douchen, stimuleer je bepaalde functies. De koude straal op je voorhoofd richten zou slaperig maken en je armen van boven naar beneden masseren stimuleert de spijsvertering.

 

Experimenteren
Deze methode wordt afgeraden tijdens de zwangerschap en menstruatie of bij hartklachten, reuma en koorts. Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik dan ook met de koude douche gestopt. Al denk ik dat de beste richtlijn is zelf voelen of het nu goed is om te doen. Vraag bij twijfel altijd je arts om raad.

Als het goed voelt kun je ermee experimenteren en ontdekken wat deze koude douche voor jou doet. Misschien niet ijskoud, maar begin je met een lauwe douche. Of zet je warme kraan iets kouder dan je gewend bent. Douche bijvoorbeeld alleen je voeten en onderbenen koud en bouw het langzaam op naar je bovenlichaam. Doe het vooral op jouw manier en ervaar welke voordelen een frisse douche voor jou heeft.

Geschreven door:

Renske Croezen-Mitrou
Yoga 4 Everybody in Arnhem
renskecroezen@yoga4everybodyinarnhem.nl