Je lichaamshouding heeft invloed op hoe je je voelt. Andersom reageert je lichaam op je gevoel. Wanneer je verdrietig bent kijk je eerder omlaag. De uitdrukking ‘het hoofd laten hangen’ geeft dit al aan. Omgekeerd geeft ‘kop op’ al aan dat je het weer positief inziet als je vooruit kijkt.

Door bewust je houding te veranderen kun je inderdaad je humeur beïnvloeden. Meer rechtop zitten helpt om je humeur op te vijzelen.

Hier kun je ook yogahoudingen voor gebruiken. Van achteroverbuigingen is bekend dat ze je energie geven. Omgekeerd laten vooroverbuigingen je tot rust komen.

Bij het achterover buigen rekt de voorkant van de romp zich uit en komt er meer ruimte voor de buikorganen. De spreekwoordelijke knoop in je maag kan loskomen en het pak van je hart vallen. 

Simpele oefening

Wil je het proberen? Volg dan deze stappen voor een simpele oefening. Je hebt er zelfs geen yogamat voor nodig. Al mag het ook op een yogamat.

Stap 1

Sta of zit rechtop. 

Handen in de zij of op je schoot. 

Adem in en til je borstbeen op en kijk schuin omhoog. 

Adem uit, kom weer rechtop

Stap 2

Adem een paar keer door in de achteroverbuiging.
Laat je schouders zakken als je uitademt.

Stap 3

Laat bij iedere uitademing je rug wat meer naar achter komen.

TIPS

  • Houd je kin ingetrokken om je nek te beschermen
  • Houd je rug lang, in plaats van ver achterover te buigen
  • Voel na

BELANGRIJK

  • Forceer nooit
  • Je hoeft niet alle stappen te doen
  • Adem goed door

Voor de yogi’s onder ons wat yogahoudingen om te doen:
Liggend op je buik: cobra, sfinx, boog

Zittend: koninklijke duif, kameel

Staand: halve maan, staande kameel

Ik ben benieuwd hoe jij je voelt na de oefening. Laat het me weten. Ik hoor het graag.

Geschreven door:

Renske Croezen-Mitrou
Yoga 4 Everybody in Arnhem
renskecroezen@yoga4everybodyinarnhem.nl